Wacana 1
: TEKS ARTIKEL
PANGERTEN
ARTIKEL
Artikel sajrone basa Inggris
“article”. Miturut kamus jangkep Inggris-Indonesia karangan Wojowasito lan
Poerwodarminto, article ateges “karangan”. Dene pangerten artikel sajrone basa
Indonesia, miturut Kamus Umum Bahasa Indonesia terbitan balai Pustaka, artikel
ateges karangan ing ariwarti, lan kalawarti.
Artikel bisa diartekake tulisan kang
isine panemu, ide utawa fakta kang terkadhang ngelipur, dhidhik utawa nyaruwe
sawijine babagan kang pinuju sinebar liwat medhia massa sacara online utawa
offline.
Artikel bisa uga ditegesi sawijine
wujud karangan kang isine analisis sawijine fenomena ala mutawa social kanthi
pangangkah kanggo njlentrehake sapa, apa, kapan, ing ngendi, kepriye lan geneya
fenomena ala mutawa social kasebut dumadi. Artikel kadhang-kadhang nawarake
sawijine alternative tumrap pemecahan masalah. Dene wujud tulisan artikel yaiku
dumadi saka pembuka, angga, lan dudutan.
Kanggo nulis sawijine artikel sapa
wae bisa nindakake lan iku gampang, nanging asil saka tulisan saben pawongan
jinamin beda. Nah, sawijine rancage pangrembakane jaman akeh pawongan kuwawa
nulis artikel ing maneka medhia online, ing kono pawongan bisa nulis apa wae
tanpa ana watesan. Wujud artikel ing mengkono ana kang disenengi dening
masyarakat lan ana uga kang disirik krana ngasorake liyan.
1. Wacana 1 nerangne pangerten artikel,
miturut wacana kasebut apa ta artikel iku ?
Centang semua yang sesuai
A. Karangan
ing ariwarti
B. Karangan cerkak
C. Karangan fenomena
D. Karangan
ing kalawarti
E. Karangan laporan
2. Ing wacana 1, Dene wujud tulisan
artikel yaiku dumadi saka ….
Tandai satu bulat saja
A. Cekak, padhet, lan cetha
B.
Pambuka, angga lan dudutan
C. Original lan dudu copy writing
D. Fakta kang ana
E. Medhia online utawa offline
Wacana 2
: Ciri-ciri Artikel
Karya tulis
bisa diarani minangka saijine artikel duweni ciri-ciri utawa titikan mangkene :
a. Tulisane cekak, padhet, cetha lan
pembahasane jangkep lan tuntas
b. Sumbere saka fakta kang ana
c. Asifat faktual klaan data-data kang
diweruhi dening pangripta
d. Original lan dudu writing
e. Isi kang disampekake cundhuk, klawan
fakta kang diolehi saka narasumber lan dudu saka pamikirane pangripta
f.
Isine
bisa awujud paparan biografi tokoh, kisah-kisah perjalanan, argumentasi,
prastawa utawa fakta liyane
g. Gagasan / topike kudu nylarasake
klawan kebutuhane pamaos utawa bebrayan umum.
3. Kanggo nulis sawijine artikel sapa
wae bisa nindakake lan iku gampang, nanging asil saka tulisan saben pawongan
jinamin beda. Nah, artikel menawa duweni ciri-ciri utawa titikan miturut wacana
2 yaiku …
Centang semua yang sesuai
A. Sumbere saka opini kang ana
B.
Asifat faktual klawan data-data kang
diweruhi dening pangripta
C. Tulisane copy writing
D. Isine
bisa awujud paparan biografi tokoh
E.
Geografi kudu nylarasake klawan
kebutuhane pamaos
4. Artikel bisa uga ditegesi sawijine
wujud karangan kang isine analisis sawijine fenomena ala mutawa social kanthi
pangangkah kanggo njlentrehake sapa, apa, kapan, ing ngendi, kepriye lan geneya
fenomena ala mutawa social kasebut dumadi. Miturut wacana 2, Isine artikel bisa
awujud paparan biografi tokoh, ….
Centang semua yang sesuai
A.
Kisah-kisah perjalanan
B.
Argumentasi
C.
Prastawa
D.
Fakta
E. Opini
Wacana 3
: Jinis-jinis Artikel
a. Artikel Eksploratif, artikel utawa
tulisan kang isine ndungkepake fakta-fakta miturut pamawase si penulis. Jinis artikel
iki cocog kanggo maparake temon-temon anyar.
b. Artikel Eksplanatif, tulisan kang
didhapuk kanggo nerangake utawa njlentrehake sawijine babagan marang pamaos
miturut maneka pamawas, utamane saka pamawase panulise.
c. Artikel Deskripsi, artikel utawa tulisan
kang didhapuk kanggo nggambarake sawijine permasalahan kang pinuju dumadi ing
madyaning bebrayan. Jinis artikel iki memper klawan laporan utawa reportase.
d. Artikel Predhiktif, artikel kang
ngemot sawijine babagan kang sipate arep utawa during dumadi, miturut Analisa
si penulis.
e. Artikel Preskriptif, artikel kang
aweh tuntunan marang pamaose kanggo nindakake sawijine babagan saengga ora
ngalami kekeliruan utawa keluputan.
5. Miturut wacana 3, artikel preskriptif
iku sing kepriye ?
Tandai satu bulat saja
A. artikel utawa tulisan kang isine
ndungkepake fakta-fakta miturut pamawase si penulis
B. tulisan kang didhapuk kanggo
nerangake utawa njlentrehake sawijine babagan marang pamaos miturut maneka
pamawas, utamane saka pamawase panulise
C. artikel utawa tulisan kang didhapuk
kanggo nggambarake sawijine permasalahan kang pinuju dumadi ing madyaning
bebrayan
D. artikel kang ngemot sawijine babagan
kang sipate arep utawa during dumadi, miturut Analisa si penulis
E. artikel kang aweh
tuntunan marang pamaose kanggo nindakake sawijine babagan saengga ora ngalami
kekeliruan utawa keluputan
6. Jinis-jinis artikel kang akeh
macamne, jlentrehna apa bedane artikel Eksploratif lan artikel eksplanatif ?
7. Sandangan wyanjana iku ana telu
warna, sebutna !
Wacana 4
: Teks Pewayangan
Wayang mujudake seni pagelaran
(tontonan) asli Indonesia kang banget ngrembaka ing pulo Jawa lan Bali.
Pagelaran iki uga kondhang ing sawatara wewengkon, kayata : ing Sumatra lan
Semenanjung Malaya, kang uga duweni sawatara budaya wayang kang kena
pangaribawane kabudayan Jawa lan Hindu.
Wayang ingaranan uga seni pagelaran
wujud drama kang khas. Seni pagelaran wayang iki nyakupseni swara, seni sastra,
seni music, seni tutur, seni rupa, lan liya-liyane. Ana sing duweni panemu yen
pagelaran wayang dudu mung saderma kesenian, nanging ngemu lambing-lambang kang
kramat.
Wayang minangka gambaran alam
pikirane wong Jawa kang dualistik. Ana babagan loro, pihak utawa klompok kang
padha dene geseh, yaiku becik lane lek, lair lan batin,sarta alus lan kasar.
Kalorone nyawiji ing anggane manungsa dhapuk keseimbangan. Wayang uga minangka
sarana kanggo ngendaleni social, upamane kanthi kritik social kang disampekake
liwat humor.
Fungsi liyane, wayang minangka
sarana pengukuhan status social, krana kang bisa nanggap wayang yaiku wong kang
duweni kalungguhan lan mampu nyedhiakake beya gedhe.
Wayang uga nandur konsolidaritas
social sarana panglipur lan pendhidhikan.
UNESCO mujudake Lembaga kang
mandegani kebudayan saka PBB, ing tanggal 7 November 2003 ngukuhake yen wayang
minangka pagelaran wayangane golekan kang kondhang saka Indonesia, sawijine
warisan mahakarya Donya kang banget aji sajrone seni tutur.
Sejatine, pagelaran (tontonan)
golekan ora mung ana ing Indonesia. Awit akeh uga negara liya kang duweni
pertunjukkan (tontonan) golekan. Senadyan mangkono pagelaran wayangan golekan
ing Indonesia duweni gaya tutur lan keunikan dhewe, kang mujudake mahakarya
asli Indonesia. Mula saka iku UNESCO nglebokake wayang Indonesia sajrone
dhaftar Representative Budaya Takbenda Warisan manungsa ing taun 2003.
8. Apa kesimpulan sing trep karo wacana
4 kasebut ?
Centang semua yang sesuai
A. Wayang mujudake seni pagelaran asli
Malaysia
B. Wayang ingaran uga seni pagelaran
wujud cerkak kang khas
C.
Wayang minangka sarana pengukuhan status
social
D.
Wayang iku sawijine wujud pendhidhikan
tradisional kang disajekake dening dalang
E.
Wayang uga nandur konsolidaritas social
sarana panglipur lan pendhidhikan
9. Geneya fungsi wayang miturut wacana 4
?
Centang semua yang sesuai
A.
Kanggo ngendaleni social
B.
Upamane kanthi kritik social kang
disampekake liwat humor
C.
Sarana pengukuhan status sosial
D. Pembahasane jangkep lan tuntas
E. Data-data kang diweruhi dening
pangripta
10. Gegayutan karo Wayang, ing tanggal 7
November 2003 ana kedadean apa ?
ngukuhake yen wayang minangka
pagelaran wayangane golekan kang kondhang saka Indonesia, sawijine warisan
mahakarya Donya kang banget aji sajrone seni tutur. UNESCO nglebokake wayang
Indonesia sajrone dhaftar Representative Budaya Takbenda Warisan manungsa
ing taun 2003.
11. Gathukake gambar wayang ing ngisor
iki kanthi nyambungake katrangan kang trep !
Tandai satu bulat saja per baris
|
WAYANG
PURWA |
WAYANG
MADYA |
WAYANG
GEDOG |
WAYANG
KRUCIL |
WAYANG
GOLEK |
WAYANG
SULUH |
WAYANG
TOPENG |
WAYANG
WONG |
WAYANG
BEBER |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
12. Gathukake pratelan ing ngisor iki
kanthi nyambungake katrangan kang trep !
Tandai satu bulat saja per baris
|
Wayang Gedog |
Wayang Golek |
Wayang
Topeng |
Wayang
Wong |
Wayang
Beber |
Wayang kang diciptakake ing jaman
Majapahit asil pangrembakane relief-relief kang tinemu ing Candi Penataran |
|
|
|
|
√ |
Wayang
kang kondang wiwit Mangkunegoro IV Surakarta |
|
|
|
√ |
|
Wayang
kang para paraga kabeh migunakake topeng ing pasuryan utawa wadanane |
|
|
√ |
|
|
Wayang
kang akeh tinemu ing cepu lan Bojonegoro, kang digawe saka bahan kayu cacake
udakara 70 |
|
√ |
|
|
|
Wayang
kang diripta dening salah sijine Wali sanga yaiku sunan Giri |
√ |
|
|
|
|
13. Pangrembaka sabanjure, dasanama ora
mung kanggo jenenge paraga wayang wae nanging ngemu teges padha karo
sinonim/persamaan kata.
Wenehana tanda centang ing kolom benar / luput !
Tandai satu bulat saja per baris
|
BENER |
LUPUT |
Pinter
= guna, lebda, wasis, nimpuna, wignya, wdigda |
√ |
|
Bulan =
badra, basanta, kadi, mimba, candra, sasi, sitengu |
|
√ |
Anak =
atmaja, suta, puyengan, wibi, sudarmi, udaka, warih |
|
√ |
Bumi =
buwana, bantala, jagad, kisma, mandhala, pratala, pratiwi |
√ |
|
Banyu =
tirta, arjuna, her, jahnawi, sindu, tuban, udaka, warih |
√ |
|
14. Sawijine sastra (cerkak, novel,
cerita pewayangan, drama, lan geguritan) mujudake asil imajinasi utawa yasan
pengarang. Unsur-unsur sastra dibedakake dadi … warna.
A.
2
B. 3
C. 4
D. 5
E. 6
15. Gathukake pratelan ing ngisor iki
kanthi nyambungake katrangan kang trep !
Tandai satu bulat saja per baris
|
latar |
Sudut
pandang |
Gaya
Basa |
Penokohan |
Tema |
Pokok
pikiran utawa babagan kang dirembug ing sawijine crita kanga rep disampekake
pengarang liwat rerangkene crita |
|
|
|
|
√ |
Cara
khas sawijine pengarang sajrone ndungkapake ide, utawa gagasan liwat crita |
|
|
√ |
|
|
Salah
siji unsur fiksi kang dadi kunci kesuksesane crita |
|
√ |
|
|
|
Gambaran
ngenani waktu, panggonan, lan swasana kang dumadi sajrone crita |
√ |
|
|
|
|
Pelukisan
tokoh/paraga crita ing kahanan lair utawa batine, klebu keyakinan uripe, adat
istiadat lan sapiturute. |
|
|
|
√ |
|
16. Plot / Alur Mujudake dalan crita
utawa rerangken prastawa kang didhapuk adhedhasar hukum kausalitas (gegayutan
kang nuduhake sebab akibat). Adhedhasar gegayutan kasebut mula saben crita
duweni plot/alur kang kaya mangkene …
Centang semua yang sesuai
A.
Tetepungan
B.
Tumuju pertikaian
C.
Konflik
D.
Klimaks
E. Situasi social
17. Bermain peran iku tan beda klawan
nindakake kegiyatan drama. Bermain peran utawa drama mujudake komposisi syair
utawa gancaran kang diajab bisa nggambarake panguripan lan watak liwat tingkah
laku (acting) utawa dhialog kang dipentasake. Utawa bisa uga diartekake
minangka crita kang utamane sesambungan klawan konflik utawa emosi, kang mligi
disusun kanggo tontonan teater.
Jlentrehna bedane bermain peran lan drama !
Bermain peran memerankan
diri sebagai orang lain dan dilakukan dilayar kaca (film atau sinetron)
sedangkan drama dilakukan diatas panggung.
18. Gathukake pratelan ing ngisor iki
kanthi nyambungake katrangan kang trep !
Tandai satu bulat saja per baris
|
Pasulayan
ing antarane paraga siji lan paraga liyane ing drama |
Pamilihan
tokok/paraga sing kadhapuk dening sutradara ing lakon drama |
Panggonan
lan waktu dumadi crita drama |
Paraga
sing kadhapuk tumindak becik ing crita drama |
Crita
drama sing lumakune mundur |
Wong
sing mimpin lan ngatur crita drama |
Paraga
drama nalika guneman ijen ing panggung |
Pachelathon
ing crita drama |
Casting |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
Monolog |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
Sutradara |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
Konflik |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
Flash
back |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
Dhialog |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
Seting |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
protagonis |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
19. Wenehana tanda centang ing kolom
benar / luput !
Tandai satu bulat saja per baris
|
BENER |
LUPUT |
Sluman
slumun slamet tegese senajan kurang ati-ati, nanging isih diparingi slamet |
√ |
|
Nemu
cempaka sawakul tegese entuk kesenengan utawa keapikan ingkang katah |
√ |
|
Kejugrugan
gunung grojokan tegese prakara kang kurang becik dadi gedhe |
|
√ |
Guphak
pulute ora mangan nangkane tegese ole kabegjan kang gedhe |
|
√ |
Dudu
berase ditempurake tegese pilih kasih ora adil |
|
√ |
20. Gatekna tuladha unggah-ungguh basa
iki !
a. Mrene nyedak mrene, dakkandani
b. Mulane ta yen didhawuhi bapak ibu
guru iku mirengna
c. Inggih matur nuwun Mbok
d. Niki unjukan kaliyan tedhanipun
Ndara.
Ing dhuwur iki mujudake tuladhane basa sing manut
unggah-ungguhne. Unggah-ungguh basa iku kaperang dadi …
A. 1
B.
2
C. 3
D. 4
E. 5
21. Jlentrehna unggah-ungguh basa !
a.
Basa ngoko ( ngoko lugu/wantah lan ngoko
alus/andhap)
b.
Basa krama (krama lugu/madya lan krama
alus/inggil)
22. Basa ngoko lugu ingaran uga basa
ngoko wantah yaiku basa sing tembung-tembunge ing sajrone ukara migunakake
tembunge ngoko kabeh, tanpa kacampuran tembung krama utawa krama inggil. Ing
ngisor iki titikan / ciri-ciri basa ngoko lugu …
Centang semua yang sesuai
A. Tembung ‘kowe’ owah dadi
‘panjenengan’ utawa ‘slirahmu’
B. Tembung ‘aku’ ajeg/tetep dadi ‘aku’
C. Tembung e di kramakake
D.
Tembung-tembunge ngoko kabeh
E.
Ater-ater lan panambang ora dikramakake
23. Gathukake pratelan ing ngisor iki kanthi nyambungake
katrangan kang trep !
Tandai satu bulat saja per baris
TULADHA |
Priyayi
marang priyayi kang wis kulina banget |
Wong
wadon (bojo wadon) marang kakunge (bojo lanange) |
Wong
tuwa marang wong enom kang duwe kalungguhan dhuwur |
Sapadha-padha
umure utawa pagaweane, kang padha dene ngajeni |
Wong
tuwa marang wong enom, kang wis suwe ora tau ketemu |
‘tindake
nitih bis apa ngasta kendharaan dhewe, Nak?’ |
|
|
√ |
|
|
‘Taun
ngarep panjenengan apa sida tindak haji?’ |
√ |
|
|
|
|
‘Mas,
panjenengan mengko kondur jam pira?’ |
|
√ |
|
|
|
‘Suwe
banget ora nate ketemu, slirahmu ana ngendi saiki.’ |
|
|
|
|
√ |
‘Wingi
sida dhahar ngendi, ing restoran apa warung pokok?’ |
|
|
|
√ |
|
24. Wenehana tanda centang ing kolom
benar / luput !
Tandai satu bulat saja per baris
UNGGAH – UNGGUH BASA |
TULADHA |
BENER |
LUPUT |
Basa
krama inggil |
Mrene nyedak mrene, dakkandani. |
|
√ |
Basa
ngoko lugu |
Niki
unjukan kaliyan tedhanipun Ndara |
|
√ |
Basa
krama lugu |
Inggih
matur nuwun Mbak |
√ |
|
Basa
ngoko alus |
Mulane
ta yen didhawuhi Bapak Ibu Guru iku mirengna |
√ |
|
25. Owahana ukara iki dadi ngoko alus !
a. Ibu tuku gula limang kilo ing Toko
Cahaya baru
b. Bapak mangan sega gule ing Warung
Setia
c. Wingi Budhe turu ing omahe Simbah
d. Eyang Kakung lagi lunga menyang
Jember
e. Aku lan adhiku diwenehi dhuwit satus
ewu
KISI-KISI BAHASA DAERAH
1.
Satuan Pendidikan : 6. Kurikulum Acuan : Kurikulum
Merdeka
2.
Mata Pelajaran : BAHASA DAERAH 7. Alokasi Waktu :
60 Menit
3.
Jenis Ulangan :
UJIAN SEMESTER 8. Jumlah
Soal pilihan ganda : 25
4.
Kelas/Semester : X/GANJIL
NO |
KOMPENTENSI INTI |
KOMPETENSI DASAR |
MATERI PELAJARAN |
INDIKATOR |
JENIS SOAL |
NOMOR SOAL |
|
3.
Memahami, menerapkan dan menganalisis pengetahuan factual, konseptual,
procedural, dan metakognitif berdasarkan rasa ingin tahunya tentang ilmu pengetahuan,
teknologi, seni, budaya, dan humaniora dengan wawasan kemanusiaan,
kebangsaan, kenegaraan, dan peradapan terkait penyebab fenomena dan kejadian
serta menerapkan pengetahuan procedural pada bidang kajian yang spesifik
sesuai dengan bakat dan minatnya untuk memecahkan masalah |
3.1.
mengidentifikasi, memahami, dan menganalisis Teks Artikel 3.2.
mengidentifikasi, memahami, dan menganalisis teks pawayangan 3.3.
mengidentifikasi, memahami, dan menganalisis teks pawayangan |
·
Teks artikel ·
Teks pewayangan ·
Dasa nama ·
Unsur Ekstrinsik lan Intrinsik ·
Bermain peran ·
Ngidentifikasi Basa sajrone teks drama ·
Unggah-ungguh basa |
·
Siswa mampu
menjelaskan nerangne pangerten artikel ·
Siswa mampu
menjelaskan wujud tulisan artikel ·
Siswa mampu
menjelaskan ciri-ciri utawa titikan artikel ·
Siswa mampu
menjelaskan Isine artikel bisa awujud paparan biografi tokoh ·
Siswa mampu
menjelaskan artikel preskriptif ·
Siswa mampu
menjelaskan bedane artikel Eksploratif lan artikel eksplanatif ·
Siswa mampu
menjelaskan Sandangan wyanjana ·
Siswa mampu
menjelaskan Teks Pewayangan ·
Siswa mampu
menjelaskan Teks Pewayangan “kedadean
tanggal 7 november 2003” ·
Siswa mampu menjodohkan
gambar wayang ·
Siswa mampu menjodohkan
macam-macam wayang ·
Siswa mampu menjodohkan
Pangrembaka sabanjure, dasanama ora mung kanggo jenenge paraga wayang wae
nanging ngemu teges padha karo sinonim/persamaan kata ·
Siswa mampu menjelaskan
Unsur-unsur sastra ·
Siswa mampu menjodohkan
Unsur-unsur sastra ·
Siswa mampu menjelaskan
Plot / Alur ·
Siswa mampu menjelaskan
bedane bermain peran lan drama ·
Siswa mampu menjodohkan
tetembungan ing sajrone drama ·
Siswa mampu menjodohkan
tuladhane basa sing manut unggah-ungguhne ·
Siswa mampu
menjelaskan tuladhane unggah-unggah basa ·
Siswa mampu menjelaskan
Jenis-jenis Unggah-unggah basa ·
Siswa mampu menjelaskan
titikan / ciri-ciri basa ngoko lugu ·
Siswa mampu menjodohkan
tuladhane unggah-ungguh basa |
PG PG PG PG PG PG PG PG URAIAN Menjodohkan Menjodohkan Menjodohkan PG Menjodohkan PG Uraian Menjodohkan Menjodohkan PG Uraian PG Menjodohkan, Uraian |
1 2 3 4 5 6 7 8,9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23, 24 25 |
0 Comments