CONTOH SOAL AKM 2022 BAHASA JAWA KELAS X LENGKAP DENGAN KUNCI JAWABAN SERTA KISI-KISI SOAL


 

Wacana 1 : TEKS ARTIKEL

PANGERTEN ARTIKEL

            Artikel sajrone basa Inggris “article”. Miturut kamus jangkep Inggris-Indonesia karangan Wojowasito lan Poerwodarminto, article ateges “karangan”. Dene pangerten artikel sajrone basa Indonesia, miturut Kamus Umum Bahasa Indonesia terbitan balai Pustaka, artikel ateges karangan ing ariwarti, lan kalawarti.

            Artikel bisa diartekake tulisan kang isine panemu, ide utawa fakta kang terkadhang ngelipur, dhidhik utawa nyaruwe sawijine babagan kang pinuju sinebar liwat medhia massa sacara online utawa offline.

            Artikel bisa uga ditegesi sawijine wujud karangan kang isine analisis sawijine fenomena ala mutawa social kanthi pangangkah kanggo njlentrehake sapa, apa, kapan, ing ngendi, kepriye lan geneya fenomena ala mutawa social kasebut dumadi. Artikel kadhang-kadhang nawarake sawijine alternative tumrap pemecahan masalah. Dene wujud tulisan artikel yaiku dumadi saka pembuka, angga, lan dudutan.

            Kanggo nulis sawijine artikel sapa wae bisa nindakake lan iku gampang, nanging asil saka tulisan saben pawongan jinamin beda. Nah, sawijine rancage pangrembakane jaman akeh pawongan kuwawa nulis artikel ing maneka medhia online, ing kono pawongan bisa nulis apa wae tanpa ana watesan. Wujud artikel ing mengkono ana kang disenengi dening masyarakat lan ana uga kang disirik krana ngasorake liyan.

1.      Wacana 1 nerangne pangerten artikel, miturut wacana kasebut apa ta artikel iku ?

 

Centang semua yang sesuai

 

A.      Karangan ing ariwarti

B.      Karangan cerkak

C.      Karangan fenomena

D.     Karangan ing kalawarti

E.      Karangan laporan

2.      Ing wacana 1, Dene wujud tulisan artikel yaiku dumadi saka ….

 

Tandai satu bulat saja

 

A.      Cekak, padhet, lan cetha

B.      Pambuka, angga lan dudutan

C.      Original lan dudu copy writing

D.     Fakta kang ana

E.      Medhia online utawa offline

Wacana 2 : Ciri-ciri Artikel

Karya tulis bisa diarani minangka saijine artikel duweni ciri-ciri utawa titikan mangkene :

a.      Tulisane cekak, padhet, cetha lan pembahasane jangkep lan tuntas

b.      Sumbere saka fakta kang ana

c.       Asifat faktual klaan data-data kang diweruhi dening pangripta

d.      Original lan dudu writing

e.      Isi kang disampekake cundhuk, klawan fakta kang diolehi saka narasumber lan dudu saka pamikirane pangripta

f.        Isine bisa awujud paparan biografi tokoh, kisah-kisah perjalanan, argumentasi, prastawa utawa fakta liyane

g.      Gagasan / topike kudu nylarasake klawan kebutuhane pamaos utawa bebrayan umum.

 

3.      Kanggo nulis sawijine artikel sapa wae bisa nindakake lan iku gampang, nanging asil saka tulisan saben pawongan jinamin beda. Nah, artikel menawa duweni ciri-ciri utawa titikan miturut wacana 2 yaiku …

 

Centang semua yang sesuai

 

A.      Sumbere saka opini kang ana

B.      Asifat faktual klawan data-data kang diweruhi dening pangripta

C.      Tulisane copy writing

D.     Isine bisa awujud paparan biografi tokoh

E.      Geografi kudu nylarasake klawan kebutuhane pamaos

4.      Artikel bisa uga ditegesi sawijine wujud karangan kang isine analisis sawijine fenomena ala mutawa social kanthi pangangkah kanggo njlentrehake sapa, apa, kapan, ing ngendi, kepriye lan geneya fenomena ala mutawa social kasebut dumadi. Miturut wacana 2, Isine artikel bisa awujud paparan biografi tokoh, ….

Centang semua yang sesuai

A.      Kisah-kisah perjalanan

B.      Argumentasi

C.      Prastawa

D.     Fakta

E.      Opini

Wacana 3 : Jinis-jinis Artikel

a.      Artikel Eksploratif, artikel utawa tulisan kang isine ndungkepake fakta-fakta miturut pamawase si penulis. Jinis artikel iki cocog kanggo maparake temon-temon anyar.

b.      Artikel Eksplanatif, tulisan kang didhapuk kanggo nerangake utawa njlentrehake sawijine babagan marang pamaos miturut maneka pamawas, utamane saka pamawase panulise.

c.       Artikel Deskripsi, artikel utawa tulisan kang didhapuk kanggo nggambarake sawijine permasalahan kang pinuju dumadi ing madyaning bebrayan. Jinis artikel iki memper klawan laporan utawa reportase.

d.      Artikel Predhiktif, artikel kang ngemot sawijine babagan kang sipate arep utawa during dumadi, miturut Analisa si penulis.

e.      Artikel Preskriptif, artikel kang aweh tuntunan marang pamaose kanggo nindakake sawijine babagan saengga ora ngalami kekeliruan utawa keluputan.

5.      Miturut wacana 3, artikel preskriptif iku sing kepriye ?

 

Tandai satu bulat saja

 

A.      artikel utawa tulisan kang isine ndungkepake fakta-fakta miturut pamawase si penulis

B.      tulisan kang didhapuk kanggo nerangake utawa njlentrehake sawijine babagan marang pamaos miturut maneka pamawas, utamane saka pamawase panulise

C.      artikel utawa tulisan kang didhapuk kanggo nggambarake sawijine permasalahan kang pinuju dumadi ing madyaning bebrayan

D.     artikel kang ngemot sawijine babagan kang sipate arep utawa during dumadi, miturut Analisa si penulis

E.      artikel kang aweh tuntunan marang pamaose kanggo nindakake sawijine babagan saengga ora ngalami kekeliruan utawa keluputan

6.      Jinis-jinis artikel kang akeh macamne, jlentrehna apa bedane artikel Eksploratif lan artikel eksplanatif ?

7.      Sandangan wyanjana iku ana telu warna, sebutna !

 

Wacana 4 : Teks Pewayangan

            Wayang mujudake seni pagelaran (tontonan) asli Indonesia kang banget ngrembaka ing pulo Jawa lan Bali. Pagelaran iki uga kondhang ing sawatara wewengkon, kayata : ing Sumatra lan Semenanjung Malaya, kang uga duweni sawatara budaya wayang kang kena pangaribawane kabudayan Jawa lan Hindu.

            Wayang ingaranan uga seni pagelaran wujud drama kang khas. Seni pagelaran wayang iki nyakupseni swara, seni sastra, seni music, seni tutur, seni rupa, lan liya-liyane. Ana sing duweni panemu yen pagelaran wayang dudu mung saderma kesenian, nanging ngemu lambing-lambang kang kramat.

            Wayang minangka gambaran alam pikirane wong Jawa kang dualistik. Ana babagan loro, pihak utawa klompok kang padha dene geseh, yaiku becik lane lek, lair lan batin,sarta alus lan kasar. Kalorone nyawiji ing anggane manungsa dhapuk keseimbangan. Wayang uga minangka sarana kanggo ngendaleni social, upamane kanthi kritik social kang disampekake liwat humor.

            Fungsi liyane, wayang minangka sarana pengukuhan status social, krana kang bisa nanggap wayang yaiku wong kang duweni kalungguhan lan mampu nyedhiakake beya gedhe.

            Wayang uga nandur konsolidaritas social sarana panglipur lan pendhidhikan.

            UNESCO mujudake Lembaga kang mandegani kebudayan saka PBB, ing tanggal 7 November 2003 ngukuhake yen wayang minangka pagelaran wayangane golekan kang kondhang saka Indonesia, sawijine warisan mahakarya Donya kang banget aji sajrone seni tutur.

            Sejatine, pagelaran (tontonan) golekan ora mung ana ing Indonesia. Awit akeh uga negara liya kang duweni pertunjukkan (tontonan) golekan. Senadyan mangkono pagelaran wayangan golekan ing Indonesia duweni gaya tutur lan keunikan dhewe, kang mujudake mahakarya asli Indonesia. Mula saka iku UNESCO nglebokake wayang Indonesia sajrone dhaftar Representative Budaya Takbenda Warisan manungsa ing taun 2003.

8.      Apa kesimpulan sing trep karo wacana 4 kasebut ?

 

Centang semua yang sesuai

 

A.      Wayang mujudake seni pagelaran asli Malaysia

B.      Wayang ingaran uga seni pagelaran wujud cerkak kang khas

C.      Wayang minangka sarana pengukuhan status social

D.     Wayang iku sawijine wujud pendhidhikan tradisional kang disajekake dening dalang

E.      Wayang uga nandur konsolidaritas social sarana panglipur lan pendhidhikan

9.      Geneya fungsi wayang miturut wacana 4 ?

 

Centang semua yang sesuai

 

A.      Kanggo ngendaleni social

B.      Upamane kanthi kritik social kang disampekake liwat humor

C.      Sarana pengukuhan status sosial

D.     Pembahasane jangkep lan tuntas

E.      Data-data kang diweruhi dening pangripta

10.  Gegayutan karo Wayang, ing tanggal 7 November 2003 ana kedadean apa ?

ngukuhake yen wayang minangka pagelaran wayangane golekan kang kondhang saka Indonesia, sawijine warisan mahakarya Donya kang banget aji sajrone seni tutur. UNESCO nglebokake wayang Indonesia sajrone dhaftar Representative Budaya Takbenda Warisan manungsa ing taun 2003.

11.  Gathukake gambar wayang ing ngisor iki kanthi nyambungake katrangan kang trep !

 

Tandai satu bulat saja per baris

 

 

WAYANG PURWA

WAYANG MADYA

WAYANG GEDOG

WAYANG KRUCIL

WAYANG GOLEK

WAYANG SULUH

WAYANG TOPENG

WAYANG WONG

WAYANG BEBER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.  Gathukake pratelan ing ngisor iki kanthi nyambungake katrangan kang trep !

 

Tandai satu bulat saja per baris

 

 

Wayang Gedog

Wayang Golek

Wayang Topeng

Wayang Wong

Wayang Beber

Wayang kang diciptakake ing jaman Majapahit asil pangrembakane relief-relief kang tinemu ing Candi Penataran

 

 

 

 

Wayang kang kondang wiwit Mangkunegoro IV Surakarta

 

 

 

 

Wayang kang para paraga kabeh migunakake topeng ing pasuryan utawa wadanane

 

 

 

 

Wayang kang akeh tinemu ing cepu lan Bojonegoro, kang digawe saka bahan kayu cacake udakara 70

 

 

 

 

Wayang kang diripta dening salah sijine Wali sanga yaiku sunan Giri

 

 

 

 

 

13.  Pangrembaka sabanjure, dasanama ora mung kanggo jenenge paraga wayang wae nanging ngemu teges padha karo sinonim/persamaan kata.

 

Wenehana tanda centang ing kolom benar / luput !

 

Tandai satu bulat saja per baris

 

 

BENER

LUPUT

Pinter = guna, lebda, wasis, nimpuna, wignya, wdigda

 

Bulan = badra, basanta, kadi, mimba, candra, sasi, sitengu

 

Anak = atmaja, suta, puyengan, wibi, sudarmi, udaka, warih

 

Bumi = buwana, bantala, jagad, kisma, mandhala, pratala, pratiwi

 

Banyu = tirta, arjuna, her, jahnawi, sindu, tuban, udaka, warih

 

 

14.  Sawijine sastra (cerkak, novel, cerita pewayangan, drama, lan geguritan) mujudake asil imajinasi utawa yasan pengarang. Unsur-unsur sastra dibedakake dadi … warna.

A.      2

B.      3

C.      4

D.     5

E.      6

15.  Gathukake pratelan ing ngisor iki kanthi nyambungake katrangan kang trep !

 

Tandai satu bulat saja per baris

 

 

latar

Sudut pandang

Gaya Basa

Penokohan

Tema

Pokok pikiran utawa babagan kang dirembug ing sawijine crita kanga rep disampekake pengarang liwat rerangkene crita

 

 

 

 

Cara khas sawijine pengarang sajrone ndungkapake ide, utawa gagasan liwat crita

 

 

 

 

Salah siji unsur fiksi kang dadi kunci kesuksesane crita

 

 

 

 

Gambaran ngenani waktu, panggonan, lan swasana kang dumadi sajrone crita

 

 

 

 

Pelukisan tokoh/paraga crita ing kahanan lair utawa batine, klebu keyakinan uripe, adat istiadat lan sapiturute.

 

 

 

 

 

16.  Plot / Alur Mujudake dalan crita utawa rerangken prastawa kang didhapuk adhedhasar hukum kausalitas (gegayutan kang nuduhake sebab akibat). Adhedhasar gegayutan kasebut mula saben crita duweni plot/alur kang kaya mangkene …

Centang semua yang sesuai

A.      Tetepungan

B.      Tumuju pertikaian

C.      Konflik

D.     Klimaks

E.      Situasi social

 

17.  Bermain peran iku tan beda klawan nindakake kegiyatan drama. Bermain peran utawa drama mujudake komposisi syair utawa gancaran kang diajab bisa nggambarake panguripan lan watak liwat tingkah laku (acting) utawa dhialog kang dipentasake. Utawa bisa uga diartekake minangka crita kang utamane sesambungan klawan konflik utawa emosi, kang mligi disusun kanggo tontonan teater.

Jlentrehna bedane bermain peran lan drama !

Bermain peran memerankan diri sebagai orang lain dan dilakukan dilayar kaca (film atau sinetron) sedangkan drama dilakukan diatas panggung.

18.  Gathukake pratelan ing ngisor iki kanthi nyambungake katrangan kang trep !

 

Tandai satu bulat saja per baris

 

 

Pasulayan ing antarane paraga siji lan paraga liyane ing drama

Pamilihan tokok/paraga sing kadhapuk dening sutradara ing lakon drama

Panggonan lan waktu dumadi crita drama

Paraga sing kadhapuk tumindak becik ing crita drama

Crita drama sing lumakune mundur

Wong sing mimpin lan ngatur crita drama

Paraga drama nalika guneman ijen ing panggung

Pachelathon ing crita drama

Casting

 

 

 

 

 

 

 

Monolog

 

 

 

 

 

 

 

Sutradara

 

 

 

 

 

 

 

Konflik

 

 

 

 

 

 

 

Flash back

 

 

 

 

 

 

 

Dhialog

 

 

 

 

 

 

 

Seting

 

 

 

 

 

 

 

protagonis

 

 

 

 

 

 

 

 

19.  Wenehana tanda centang ing kolom benar / luput !

 

Tandai satu bulat saja per baris

 

 

BENER

LUPUT

Sluman slumun slamet tegese senajan kurang ati-ati, nanging isih diparingi slamet

 

Nemu cempaka sawakul tegese entuk kesenengan utawa keapikan ingkang katah

 

Kejugrugan gunung grojokan tegese prakara kang kurang becik dadi gedhe

 

Guphak pulute ora mangan nangkane tegese ole kabegjan kang gedhe

 

Dudu berase ditempurake tegese pilih kasih ora adil

 

 

20.  Gatekna tuladha unggah-ungguh basa iki !

a.      Mrene nyedak mrene, dakkandani

b.      Mulane ta yen didhawuhi bapak ibu guru iku mirengna

c.       Inggih matur nuwun Mbok

d.      Niki unjukan kaliyan tedhanipun Ndara.

Ing dhuwur iki mujudake tuladhane basa sing manut unggah-ungguhne. Unggah-ungguh basa iku kaperang dadi …

A.      1

B.      2

C.      3

D.     4

E.      5

 

21.  Jlentrehna unggah-ungguh basa !

a.      Basa ngoko ( ngoko lugu/wantah lan ngoko alus/andhap)

b.      Basa krama (krama lugu/madya lan krama alus/inggil)

 

22.  Basa ngoko lugu ingaran uga basa ngoko wantah yaiku basa sing tembung-tembunge ing sajrone ukara migunakake tembunge ngoko kabeh, tanpa kacampuran tembung krama utawa krama inggil. Ing ngisor iki titikan / ciri-ciri basa ngoko lugu …

 

Centang semua yang sesuai

 

A.      Tembung ‘kowe’ owah dadi ‘panjenengan’ utawa ‘slirahmu’

B.      Tembung ‘aku’ ajeg/tetep dadi ‘aku’

C.      Tembung e di kramakake

D.     Tembung-tembunge ngoko kabeh

E.      Ater-ater lan panambang ora dikramakake

 

23.  Gathukake pratelan ing ngisor iki kanthi nyambungake katrangan kang trep !

 

Tandai satu bulat saja per baris

 

TULADHA

Priyayi marang priyayi kang wis kulina banget

Wong wadon (bojo wadon) marang kakunge (bojo lanange)

Wong tuwa marang wong enom kang duwe kalungguhan dhuwur

Sapadha-padha umure utawa pagaweane, kang padha dene ngajeni

Wong tuwa marang wong enom, kang wis suwe ora tau ketemu

‘tindake nitih bis apa ngasta kendharaan dhewe, Nak?’

 

 

 

 

‘Taun ngarep panjenengan apa sida tindak haji?’

 

 

 

 

‘Mas, panjenengan mengko kondur jam pira?’

 

 

 

 

‘Suwe banget ora nate ketemu, slirahmu ana ngendi saiki.’

 

 

 

 

‘Wingi sida dhahar ngendi, ing restoran apa warung pokok?’

 

 

 

 

 

 

 


 

24.  Wenehana tanda centang ing kolom benar / luput !

 

Tandai satu bulat saja per baris

 

UNGGAH – UNGGUH BASA

TULADHA

BENER

LUPUT

Basa krama inggil

Mrene nyedak mrene, dakkandani.

 

Basa ngoko lugu

Niki unjukan kaliyan tedhanipun Ndara

 

Basa krama lugu

Inggih matur nuwun Mbak

 

Basa ngoko alus

Mulane ta yen didhawuhi Bapak Ibu Guru iku mirengna

 

 

25.  Owahana ukara iki dadi ngoko alus !

 

a.      Ibu tuku gula limang kilo ing Toko Cahaya baru

 

b.      Bapak mangan sega gule ing Warung Setia

 

c.       Wingi Budhe turu ing omahe Simbah

 

d.      Eyang Kakung lagi lunga menyang Jember

 

e.      Aku lan adhiku diwenehi dhuwit satus ewu

 

KISI-KISI BAHASA DAERAH

 

1.      Satuan Pendidikan                  :                                                                                               6.    Kurikulum Acuan                          : Kurikulum Merdeka

2.      Mata Pelajaran                        : BAHASA DAERAH                                                           7.    Alokasi Waktu                                    : 60 Menit

3.      Jenis Ulangan                          : UJIAN SEMESTER                                                             8.    Jumlah Soal pilihan ganda   : 25

4.      Kelas/Semester                        : X/GANJIL                                                                                                                                                                           

 

NO

KOMPENTENSI INTI

KOMPETENSI DASAR

MATERI PELAJARAN

INDIKATOR

JENIS SOAL

NOMOR SOAL

 

3. Memahami, menerapkan dan menganalisis pengetahuan factual, konseptual, procedural, dan metakognitif berdasarkan rasa ingin tahunya tentang ilmu pengetahuan, teknologi, seni, budaya, dan humaniora dengan wawasan kemanusiaan, kebangsaan, kenegaraan, dan peradapan terkait penyebab fenomena dan kejadian serta menerapkan pengetahuan procedural pada bidang kajian yang spesifik sesuai dengan bakat dan minatnya untuk memecahkan masalah

 

3.1. mengidentifikasi, memahami, dan menganalisis Teks Artikel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2. mengidentifikasi, memahami, dan menganalisis teks pawayangan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.3. mengidentifikasi, memahami, dan menganalisis teks pawayangan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Teks artikel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Teks pewayangan

 

 

·         Dasa nama

 

 

 

 

·         Unsur Ekstrinsik lan Intrinsik

 

 

·         Bermain peran

 

·         Ngidentifikasi Basa sajrone teks drama

 

·         Unggah-ungguh basa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Siswa mampu menjelaskan nerangne pangerten artikel

·         Siswa mampu menjelaskan wujud tulisan artikel

·         Siswa mampu menjelaskan ciri-ciri utawa titikan artikel

·         Siswa mampu menjelaskan Isine artikel bisa awujud paparan biografi tokoh

·         Siswa mampu menjelaskan artikel preskriptif

·         Siswa mampu menjelaskan bedane artikel Eksploratif lan artikel eksplanatif

·         Siswa mampu menjelaskan Sandangan wyanjana

 

·         Siswa mampu menjelaskan Teks Pewayangan

·         Siswa mampu menjelaskan Teks Pewayangan

“kedadean tanggal 7 november 2003”

·         Siswa mampu menjodohkan gambar wayang

·         Siswa mampu menjodohkan macam-macam wayang

·         Siswa mampu menjodohkan Pangrembaka sabanjure, dasanama ora mung kanggo jenenge paraga wayang wae nanging ngemu teges padha karo sinonim/persamaan kata

·         Siswa mampu menjelaskan Unsur-unsur sastra

·         Siswa mampu menjodohkan Unsur-unsur sastra

·         Siswa mampu menjelaskan Plot / Alur

 

 

·         Siswa mampu menjelaskan bedane bermain peran lan drama

·         Siswa mampu menjodohkan tetembungan ing sajrone drama

 

 

·         Siswa mampu menjodohkan tuladhane basa sing manut unggah-ungguhne

·         Siswa mampu menjelaskan tuladhane unggah-unggah basa

·         Siswa mampu menjelaskan Jenis-jenis Unggah-unggah basa

·         Siswa mampu menjelaskan titikan / ciri-ciri basa ngoko lugu

·         Siswa mampu menjodohkan tuladhane unggah-ungguh basa

 

PG

 

 

PG

PG

 

 

PG

 

PG

 

PG

 

PG

 

 

PG

 

URAIAN

 

Menjodohkan

Menjodohkan

 

Menjodohkan

 

 

 

PG

 

Menjodohkan

PG

 

 

 

Uraian

 

 

Menjodohkan

 

 

 

 

Menjodohkan

 

 

PG

 

Uraian

 

 

PG

 

Menjodohkan,

Uraian

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

2

3

 

 

4

 

5

 

6

 

7

 

 

8,9

 

10

 

11

12

 

13

 

 

 

14

 

15

16

 

 

 

17

 

 

18

 

 

 

 

19

 

 

20

 

21

 

 

22

 

23, 24

25

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                           

 

                                                                                                                                                           


Post a Comment

0 Comments